2 frukost

Chiapudding

Något som har blivit poppis på sistone är chiafrön. Vanligast är nog att man har det i bröd eller strör det över yoghurten. Men man kan också göra chiapudding.  Precis som linfrön så bildas en vattenlöslig gelé när fröt kommer i kontakt med vätska. Jag har sett många varianter av chiapudding med olika smaksättningar. Det jag brukar köra är att ta: 2-3 msk chiafrön och 2 dl sojamjölk, ju mer chiafrön desto fastare pudding. Blanda, låt stå i 15 minuter och sen rör jag runt i gen och ställer det i kylen över natten. På morgonen har man sen en färdig chiapudding att äta tillsammans med lite nötter, frukt eller bär. Gott! Är dessutom supernytigt! Chiafrön är rika på Omega-3, ALA (alpha-liniolic-acid), fiber och protein. De innehåller dessutom en hel del nyttiga mineralämnen såsom fosfor, kalcium och kalium. Kung Markatta och Risenta säöjer bägge chiafrön.

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  • Svara
    Anonym
    25 mars, 2014 at 22:15

    Jag har hittat en ny smaksättning till min chiapudding – rosvatten! Några droppar tillsammans med sojamjölk smakar underbart. Jag gör i ordning den på morgonen i en glasburk och tar med mig till jobbet som mellanmål på eftermiddagen.
    /Linnea

  • Svara
    UKM
    25 mars, 2014 at 22:19

    Ah, låt ju trevligt att ta med det som mellanmål! Kanske jag borde priova jag med. Jag har hittils bara kört den naturell och med frukt och bär som tillbehör, men ska våga mig på mera smaksättning. Ha en fin kväll! //Karin

  • Svara